Middenbouw naar H'ART museum

hart 1mb 24 a hart 1mb 24 b hart 1mb 24 d hart 24 e

MB bezoekt H'art museum
We waren nog maar net op school, toen Olaf onze OV kaarten vroeg. Hij vertelde de groepjes. Het goot van de regen toen we naar buiten gingen. Vervolgens waren we bij een weg en moesten we even wachten op iemand. Toen hij er eindelijk was konden we weer verder. We liepen verder met Olaf voorop. We waren nog geen seconde op de metrohalte of Olaf riep: 'Jongens opschieten, de metro vertrekt over een minuut!' We renden de roltrap af en haalden de metro maar net. In de metro stond iedereen op elkaar gepakt. Bij de eerste halte moesten we er al uit. We moesten weer een paar rotrappen oprennen om de tweede te halen. Dit keer was het in de metro niet zo druk. In deze metro moesten we meer dan een halte zitten. Toen we er eindelijk uit gingen moesten we nog een klein stukje lopen. Daarna kwamen we eindelijk aan. Een paar gidsen kwamen ons ophalen en namen ons mee naar binnen. Een man nam groep 6 mee en een vrouw groep 5. Wij waren groep 6. We liepen een klein stukje door het museum tot we bij een hal kwamen waar we in een kring gingen zitten. Daar deden we een namenrondje. Toen stonden we op en bespraken we de regels met elkaar. Bijvoorbeeld: niet rennen, niet schreeuwen en niet aan de schilderijen en kunstwerken zitten. De man ging ons voor naar een andere kamer. Daar kregen we een papiertje uitgedeeld. De man gaf ons uitleg over de schilderijen en wat we met het papiertje moesten doen. Hij vertelde wat abstract en figuratief is. Daarna vertelde hij dat we het papiertje open moesten vouwen en op de rechterkant onze figuratieve schets moesten maken. Hij vertelde dat bijna alle schilderijen die op deze afdeling hingen van Kandinsky waren. Toen iedereen met zijn tekening klaar was liepen we met ons papier nog in de hand verder. Toen kwamen we aan bij een heel andere soort schilderijen, je herkende niet eens meer wat er geschilderd was. De man legde uit dat dit nou typisch abstract is. De man gaf ons allemaal een kleurpotlood, iedereen keek hem nieuwsgierig aan. Hij vertelde dat we straks de potloden gingen doorgeven en dat we 3 seconden hadden om een figuur te tekenen, en als je werk ergens op begon te lijken dan was je af. Daarna liepen we verder naar een paar schilderijen waar nog een piepklein beetje van te zien was wat het moest voorstellen, maar daar hadden we allemaal een ander idee bij. De ene vond het een krokodil en de ander een prullenbak. Daarna liepen we door naar een bak waar we de vrouw en groep 5 tegen het lijf liepen. De man zei dat we naar binnen in een kamer moesten. Toen kregen we een late fruitpauze in het H'art.

Even later toen iedereen klaar was met eten gaf hij een lange uitleg over dat we met spiegelpapier ons eigen schilderij gingen maken. We maakten allemaal iets heel anders, de een maakt fantasie vulkanen en de andere een berg met superveel bomen. We moesten op Kandinsky's manier tekenen in stipjes. Toen iedereen klaar was legde de vrouw uit hoe we ons abstracte schilderij gingen maken, er waren allemaal vormpjes die je in je eigen kleur mocht verven en daarna als een soort stempel op het papier mocht drukken. Sommige kinderen maakten er stiekem toch een patroontje in. Terwijl iedereen hard doorwerkte zette de man alle kunstwerken die af waren op een plankje. Toen moesten we om het plankje heen gaan zitten en de meester koos kinderen uit die iets mochten vertellen over hun schilderij. Iemand vertelde een mooi verhaal over zijn abstracte kunst. Uiteindelijk was iedereen aan de beurt geweest. En toen zei de man dat we onze jassen en tassen mochten pakken. Toen gingen we weer naar school. En het was een leuke dag Lena 4MB